Strategie, als je wilt scoren moet je wel weten waar het doel is.

Strategie. Iedereen weet dat het iets met marketing te maken heeft maar weinig mensen weten exact wat het inhoudt of hoe je ertoe komt: een solide marketingstrategie voor jouw bedrijf. Strategie is namelijk niet alleen voor de grote organisaties en grote budgetten. Het is een cruciaal onderdeel van de fundamenten van jouw bedrijf. Wie ben je, wat heb je jouw klanten of gebruikers te bieden en hoe vertel je ze dit? Wat is je toekomstvisie en hoe kan elk element van jouw bedrijf; logo, website en social media, hieraan bijdragen?

Strategie, wat valt daar precies onder in de context van een website?

Of het nu gaat om een logo of website: Strategie is een belangrijk startpunt van het ontwikkeltraject.
Vaak raken mensen geïnspireerd door een bestaand logo of een website die ze gezien hebben en gaan spontaan aan de slag. Op zoek naar een designer, laten zien wat je mooi vindt en hoppa, ontwerpen maar. Maar dan sla je een belangrijke stap over. Design en development is altijd onderdeel van een groter geheel. Het is belangrijk vooraf stil te staan waar het eindproduct allemaal aan moet voldoen, wie je wilt bereiken en welke doelstellingen je wilt bereiken. Hierna kijken we pas wat een website of app hieraan kan bijdragen. Op deze manier zorg je dat de fundering van je bedrijf staat voordat je aan de bovenkant gaat bouwen.

Waarom heb ik een strategie nodig?

Tot de kern komen van wie je bent, waarom je doet wat je doet en wat je jouw doelgroep te bieden heeft geeft je veel inzicht in jouw business en een beter begrip hoe je jezelf het best kunt profileren. Welke tone of voice gebruik je bijvoorbeeld op social media. Jouw persoonlijke voorkeur komt vaak niet overeen met wat je doelgroep aanspreekt. Daarom is het niet verstandig om enkel naar de mooiheidsfactor van een design te kijken. Wat er echt toe doet is of je klanten makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Met een solide strategie zorg je ervoor dat jouw merk en organisatie op dezelfde toon communiceert. Of dit nu is op Facebook, je eigen website of in de vorm van een beursstand; een samenhangend verhaal zorgt voor zekerheid. Goede strategie zorgt voor betere resultaten, niet voor enkele projecten maar voor alle toekomstige projecten.

Wat levert het mij op?

Door de tijd te nemen jouw organisatie te ontleden en deze kernvragen te beantwoorden, een missie en visie te formuleren creëer je uiteindelijk een website of app die structureel en significant bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen en waarde toevoegt aan jouw bedrijf. Jouw website wordt op deze manier veel meer dan een online visitekaartje. Ik begeleid je graag door het proces waarin we samen ontdekken en vastleggen wie je klanten of gebruikers zijn, wat zij van jouw bedrijf verwachten, wat je positionering is en wat je belangrijkste delen zijn.

Strategie workshop

Dit proces is geen kwestie van een vragenlijstje beantwoorden maar de mouwen opstropen en head first in de post its en creatieve processen duiken. Maar don’t worry, ik ben er om je hierin te begeleiden en de juiste vragen op het juiste moment te stellen. Ik heb een workshop model ontwikkeld waarin we door middel een creatieve brainstorm en een proces van opsomming, analysering en priotisering binnen korte tijd tot de kern van je merk komen. Hierin ontdekken we samen de unieke eigenschappen van je service of product, je klanten of gebruikers en hun gedeelde demografische eigenschappen en de toegevoegde waarde van je product voor deze doelgroep. Dit gebruiken we als basis voor de branding, website of app en kun je ook in de toekomst blijven gebruiken. Een positionering die voortkomt uit strategie helpt ook toekomstige copy writers, designers of developers het merk te leren kennen en producten te ontwikkelen die hierbij aansluiten en elkaar versterken.

Is je interesse gewekt?

Ik kom graag vrijblijvend kennismaken om van gedachten te wisselen hoe een solide strategie bij kan dragen aan uw organisatie en hoe ik hierin te werk ga. Mail me voor een afspraak!